Van Berastagi naar het Tobameer

19 september 2016 - Samosir, Indonesië

Maandag 19 September
Vandaag gaat het van Berastagi naar het Tobameer
Vanochtend is er vroeg nog bewolking, maar dat wordt al heel gauw minder. We vertrekken richting Samosir eiland en we zien in de verte de Sinabung vulkaan liggen, gedeeltelijk onder as. De rit gaat verder en we bezoeken o.a een bewoond traditioneel Batakhuis. We mogen het huis van binnen bezichtigen. Er wonen totaal 25 mensen in één grote ruimte. Op dit moment zijn er 3 mensen aanwezig waarvan de oudste een man van 96 is. Hij beklimt met het grootste gemak de trap om in het huis te komen. We komen langs de Sipiso-piso waterval. Vervolgens bezoeken we het paleis van Batak koningen, sinds 1947 niet meer in gebruik. Op het terrein staat een enorme rijstschuur. Dan komen we aan bij het Tobameer. Bij Tigaras steken we met een veerpont over naar Samosir eiland. De pont is volgeladen met auto's zo dicht op elkaar, dat er zelfs mensen via het raampje uitstappen, erg komisch om te zien.
Het hotel ligt in het dorpje Tuk-Tuk, de ligging is prachtig. Onze kamers kijken uit op het meer. Een "zee" van rust!
Helaas zien we in de verte ook  dat er een gedeelte van het vaste land in brand staat.