Schildpadden in Sukamade

4 oktober 2016 - Gunung Sukamade, Indonesië

Dinsdag 4 oktober
Vanochtend weer vroeg op en we gaan nogmaals naar de schildpadden ranch, deze keer krijgen een emmer met twintig kleine schildpadjes mee. We gaan er mee naar zee. Na nog wat uitleg en selfies met de diertjes laten we deze vrij. Het is bijzonder om te zien hoe die schildpadjes feilloos de weg naar zee vinden. Al gauw zijn ze allemaal in zee verdwenen. En ook zien we direct twee zeearenden aan komen vliegen. Op zoek naar een prooi. Wij gaan vervolgens weer terug over hobbelige wegen. Deze keer kiest de chauffeur voor een punt waar we maar één keer de rivier over hoeven te steken. En dat hebben we geweten. Het water oversteken ging goed maar toen we de kant opreden bleven we steken. De wielen draaiden door en daar hingen we dan. De mannen stapten voorzichtig uit om het gewicht wat te verminderen en legden wat takken onder de wielen, maar dat hielp niets. Vanuit het bos kwam er iemand helpen en toen nog één. Ze zochten in de rivier naar stenen en na een half uur kwam er eindelijk gang in en met een hoop geronk stond de auto op de kant. En toen weer verder hobbelen. Na lange tijd kwamen we aan bij de auto van Pur en we stapten over op weg naar de haven voor de oversteek naar Bali. Eindelijk komen we om acht uur aan in ons laatste hotel. Na wat gedoe over een verkeerde booking  kunnen we naar onze kamers. We nemen met een brok in onze keel afscheid van Hendrik en Pur, onze geweldige gids en chauffeur. We gaan ze echt missen!

1. Patricia en Marcel:
    5 oktober 2016
    lachen zeg, vastzitten in de rivier.Je maakt wat mee. Bijna weer naar huis....wat een rugzak met mooie, dierbare herinneringen nemen jullie mee. Geniet nog even en tot volgende week.
  2. Ad en Lidia:
    5 oktober 2016
    Wat geweldig met dat schilpad verhaal en ook het vast zitten met de auto en nu genieten op Bali je kijkt je ogen uit met alles wat je daar tegen komt.wij zijn daar ook 1keer geweest veel plezier..
  3. Joke Achterberg:
    5 oktober 2016
    Wat een top ervaring met die kleine schildpadjes zeg. Wat zullen jullie genoten hebben, maar ik denk ook wel erg moe van al die prachtige belevenissen. Geniet nog van Bali! X