Met 4wheel drive naar Sukamade

3 oktober 2016 - Gunung Sukamade, Indonesië

Maandag 3 oktober
Na het ontbijt op de fraaie locatie gaan we vandaag op pad met een 4wheel drive. De bestemming is Sukamade in het oostelijkste gedeelte van Java in het regenwoud. Het is een hele trip over onverharde wegen, met enorme keien en er zijn nog heel veel plassen door het weer van gisteren. Het regenwoud is prachtig. Om op de bestemming te komen moeten we drie keer een rivier oversteken. Ook hier is het water hoog, spectaculair om mee te maken. Na vijf uur rijden komen we aan. De locatie is zeer basic. Als het donker is gaan we nogmaals een half uurtje richting zee. Met een zaklantaarn op het bos gericht zien we bantengs en een klein soort hert. We komen aan bij schildpadden ranch. Onder leiding van een gids lopen we in het donker nog zeven honderd meter naar het strand. We hebben geluk want er zijn twee schildpadden op het strand om hun eieren te leggen. Als de gids zijn zaklamp er op schijnt zien we een geweldig grote schildpad. De eieren zijn al gelegd en toegedekt en het dier is nu een nep nest aan het maken om de natuurlijke vijand te misleiden. Na enige tijd trekt de schildpad weer naar zee. De 122 eieren die zijn gelegd worden meegenomen naar het centrum om daar uitgebroed te worden en zo te zorgen dat de bedreigde soort overleeft. Morgen kunnen we jonge schildpadjes die al uit gekomen zijn gaan uitzetten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl