Zonsopgang op de Bromo

2 oktober 2016 - Kalibaru, Indonesië

Zondag 2 oktober
Vandaag staan we om vier uur klaar en worden we met de auto een eind de berg opgereden. Het is een zee van lichtjes wat voor ons uitrijdt. Er is dus veel belangstelling en zijn wij bepaald niet de enigen. Het laatste stuk tot aan de second view moeten we lopen. Het is een flinke klim en er wordt wel aangeboden om met paardjes verder te gaan maar wij kiezen toch voor het lopen. Boven aangekomen is het nog donker, maar al gauw zie je een klein stukje licht en ook een beetje de contouren van de Bromo. Langzaam aan zien we de zon opkomen en in de verte lichtflitsen van het onweer. Gelukkig is het droog. De fototoestellen maken overuren. Wat een pracht, onbeschrijflijk de kleuren en het landschap. Je ziet constant een aswolk uit de Bromo opstijgen. Heel indrukwekkend. En dan is de zon helemaal op. We gaan terug naar het hotel voor het ontbijt. De volgende bestemming is Kalibaru. De mannen gaan op mountainbikes de berg af en rijden een stuk door de omgeving. Pur en ik nemen de auto en na zo'n twee uur pikken we ze weer op. Pur vertelt dat hij in de afgelopen 5 jaar nog nooit mannen op fietsen met 70 km/u de berg af zien gaan. En dat zonder helm.  Het weer slaat vanmiddag om en we rijden weer door enorme regen. De rijstvelden lopen over. Vlakbij ons hotel is een plantage die we bezoeken. Een Indonesische dame die goed Nederlands spreekt neemt ons mee over de plantage. We krijgen uitleg over koffie, cacao, palmsuiker en allerlei kruiden. Na afloop worden we getrakteerd op een kopje koffie met weer allemaal lekkers. En we genieten van een dansoptreden van een stel schattige kinderen. De overnachting is in een prachtig hotel.

1. Simone:
    3 oktober 2016
    Hi reizigers,
    Heb vanochtend op mijn gemak alle reisverhalen nog eens doorgenomen met de kaart er bij. Wat een prachtige reis in een heel mooi land! Een land met veel cultuur en een rijke historie, ook een beetje Nederlandse historie.
    Elke dag weer iets bijzonders.
    Geniet er van!
    Groetjes,